Deze bladzijde weergeven in het: Frans Nederlands

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen
Zoeken van A tot Z
Professionelen > Publicaties > Persberichten & Mededelingen >Listeriabesmetting in vleeswaren in Nederland: het FAVV blijft de situatie...
Persbericht (06/10/2019) Volg ons op TwitterVolg ons op Facebook

Listeriabesmetting in vleeswaren in Nederland: het FAVV blijft de situatie op de voet volgen

Update persbericht van 4 oktober 2019

Deze vrijdag 4 oktober heeft Aldi uit voorzorg het product "gekookte Rosbief" (100g) van het merk Délifin teruggeroepen van bij de consument. Dit product is afkomstig van een Nederlands bedrijf (Offerman) waar een besmetting met Listeria is gemeld. Het FAVV heeft onmiddellijk contact opgenomen met de Nederlandse autoriteiten via het Europese waarschuwingssyteem voor Food and Feed (RASFF) om zo snel mogelijk informatie te ontvangen over mogelijk bijkomende leveringen naar België.

De NVWA heeft enerzijds aan het FAVV bevestigd dat het bovengenoemde product "gekookte rosbief" door de firma Offerman in Nederland is uitgeleverd. Anderzijds hebben de Nederlandse autoriteiten de bijkomende informatie via RASFF verstrekt.

Naast Aldi heeft ook Albert Heijn besloten om uit voorzorg de charcuterie van het merk WAHID terug te roepen bij de consument.

Momenteel voert het FAVV op basis van de informatie in het NVWA RASFF-bericht een traceerbaarheidsonderzoek uit om ervoor te zorgen dat alle producten van dit bedrijf uit de Belgische markt worden genomen. Het FAVV volgt de situatie op de voet en staat regelmatig in contact met de bevoegde autoriteiten.

Naast de informatie die de Nederlandse autoriteiten hebben verstrekt, ontvangt het FAVV ook informatie van Belgische operatoren in het kader van het systeem van autocontrole en meldingsplicht. Zo waarschuwde Albert Heijn ons dat ze charcuterie van het merk WAHID heeft teruggeroepen van bij de consument (zie het persbericht van Albert Heijn).

Nieuwe productterugroepingen kunnen niet worden uitgesloten, afhankelijk van de resultaten van deze oefening. De consumenten worden daarom uitgenodigd om de terugroepberichten te raadplegen die in hun supermarkt zijn geplaatst of die via verschillende media, waaronder de Facebookpagina van het FAVV, worden verspreid.

Controles van het FAVV : 99,2% van de monsters zijn conform.

Naast de autocontrole door de bedrijven voert het FAVV het hele jaar door controles uit op ziekteverwekkers. In 2018 werden 9155 levensmiddelenmonsters genomen voor analyse op Listeria, waarvan 99,2% in overeenstemming met de voorschriften zijn.

Listeria: herinnering aan de voorzorgsmaatregelen voor mensen die risico's lopen.

Het FAVV wil u herinneren aan bepaalde voorzorgsmaatregelen met betrekking tot Listeria. Listeria monocytogenes kan een ziekte, listeriose, veroorzaken, die de vorm kan aannemen van een matige gastro-enteritis tot een ernstigere vorm die in sommige gevallen dodelijk kan zijn.

Ouderen, zwangere vrouwen, jonge kinderen en mensen met een verminderde weerstand zijn bijzonder gevoelig voor de Listeria-bacterie. Daarom is het altijd raadzaam dat deze mensen geen risicovolle producten zoals rauwe melk, kazen gemaakt van rauwe melk, gerookte vis (zalm, makreel, forel, enz.), gerookte worst, rauw vlees, rauwe vleesbereidingen, voorverpakte bladgroenten, voorverpakte gesneden meloen, groentescheuten, enz. consumeren.

Volgens Sciensano zijn er jaarlijks ongeveer 75 gevallen van listeriose-infectie in België. Het aantal besmettingen blijft stabiel over de jaren heen.

In het algemeen raadt het FAVV de consumenten aan om verse levensmiddelen in de koelkast te bewaren, de op de verpakking vermelde bewaartermijnen te respecteren en de door de fabrikant aangegeven bereidingswijze op te volgen. Het is ook aan te raden om voedsel goed te koken, te bakken of te verwarmen.

Voor meer informatie kan de consument contact opnemen met het meldpunt van het FAVV op het nummer 0800/13 550 of via meldpunt@favv.be

Meer informatie over Listeria:

Contactpersoon voor de pers:
Liesbeth Van de Voorde
liesbeth.vandevoorde@favv.be
Tel.: 0479 77 73 04
Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 06.10.2019    |   Naar boven
Gebruiksvoorwaarden & disclaimer   |   Copyright © 2002- FAVV-AFSCA - Alle rechten voorbehouden   |   Extranet