Deze bladzijde weergeven in het: Frans Nederlands

Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen
Zoeken van A tot Z
Professionelen > Publicaties > Persberichten & Mededelingen > Mogelijke besmetting van de bacterie Salmonella goldcoast in...
Persbericht (01/12/2018) Volg ons op TwitterVolg ons op Facebook

Mogelijke besmetting van de bacterie Salmonella goldcoast in een aantal vleesproducten na verwerking van mogelijks gecontamineerde grondstoffen: blokkeren van levensmiddelen in 2 bedrijven en recall van de producten bij de consument

Het FAVV is op de hoogte gebracht via het RASFF-systeem (Rapid Alert for Food and Feed) en de verplichte meldingen dat er vanuit Nederland vers vlees als grondstof geleverd zijn aan België die mogelijk besmet zijn met de bacterie Salmonella goldcoast.

Het Voedselagentschap heeft de betrokken Belgische bedrijven de opdracht gegeven om de producten die potentieel besmet zijn met de bacterie onmiddellijk terug te roepen van bij de consumenten. Goederen die nog in de bedrijven aanwezig waren werden onmiddellijk geblokkeerd.
Momenteel houdt het FAVV de situatie nauwlettend in het oog en zal het alle nodige maatregelen nemen in het belang van de consument, waardoor de consument op de hoogte blijft van eventuele vervolgmaatregelen.

Notificatie via het snelle waarschuwingssysteem RASFF

De Nederlandse autoriteiten hebben via het RASFF-systeem gemeld dat er vers vlees dat mogelijk besmet kan zijn met de Salmonella goldcoast-bacteriën aan Belgische bedrijven is geleverd.

Maatregelen genomen door het FAVV

In België zijn er verschillende producenten en producten betrokken. In het geval van verwerkte vleesproducten heeft het FAVV de producenten gevraagd een risicobeoordeling in te dienen, omdat sommige behandelingen (zoals een verhittingsstap) Salmonella zou kunnen elimineren.
Voor producten die een volledige eliminatiebehandeling voor Salmonella hebben ondergaan worden er geen specifieke maatregelen genomen. In andere gevallen moeten de operatoren hun producten terughalen van bij de consument. Op dit moment moeten er twee operatoren hun producten terughalen.

- Terugroeping van het bedrijf Vleeswaren Peeters:
  • Salami 400g van het merk « Le Césarin », lotnummers 21837 (THT: 04/12/2018) en 21838 (THT 11/12/2018), verkocht via de winkels van Lidl
  • Salamini 225g zonder look, lotnummer: 21838 en THT: 12/12/2018, verkocht via de winkels van Delhaize
  • Notensalami Duo 2x75g (lotnummer: 21837) en notensalami 225g (lotnummer: 21837), verdelen via andere distributiekanalen in België.
Alle informatie met betrekking tot de terugroeping van deze producten zijn beschikbaar op de website van het FAVV: http://www.favv.be/productterugroepingen/2018/2018-12-01.asp

- Terugroeping van het bedrijf Imperial Meat Products:
  • Jambon d’Ardenne gesneden van het merk Marcassou (THT: 04/12/2018 - 11/12/2018 - 20/12/2018 - 04/01/2019 en lotnummer: L004065 – 004071 – 004079 – 004092
    Het product werd verdeeld via de verkooppunten van: Carrefour, Cora, Delhaize De Leeuw, Makro, Match & Colruyt Group in België.
Alle informatie met betrekking tot de terugroeping van deze producten zijn beschikbaar op de website van het FAVV: http://www.favv.be/productterugroepingen/2018/2018-12-01b.asp

Momenteel houdt het FAVV de situatie nauwlettend in de gaten en zal het alle nodige maatregelen nemen in het belang van de consument, waardoor hij op de hoogte blijft van eventuele vervolgmaatregelen.

Risico voor de consument

Uit analyses bij de betrokken bedrijven is nog niet gebleken dat er producten gecontamineerd zijn en op basis van de cijfers van het wetenschappelijk instituut Sciensano zijn er - tot op heden - niet meer infecties door Salmonella vastgesteld in 2018, vergeleken met de vorige jaren. Een beperkte contaminatie kan evenwel niet uitgesloten worden

Gevolgen bij een besmetting

De mogelijke symptomen van besmetting door Salmonella zijn koorts, buikkrampen en diarree en dit binnen de 6 tot 72 uur na consumptie van het besmette voedsel. Jonge kinderen, zwangere vrouwen, mensen met een verminderde weerstand en ouderen lopen een groter risico op besmetting.

Hebt u van dit product gegeten en vertoont u deze symptomen, raadpleeg dan uw huisarts en meld hem dat u dit product gegeten hebt.

Contactpersoon voor de pers:
Liesbeth Van de Voorde
liesbeth.vandevoorde@favv.be
Tel.: 0479 77 73 04
Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 01.12.2018    |   Naar boven
Gebruiksvoorwaarden & disclaimer   |   Copyright © 2002- FAVV-AFSCA - Alle rechten voorbehouden   |   Extranet